علائم خرابی لنت ترمز و نیاز به تعویض آن

بهترین رو در هر حوزه ای به شما معرفی میکنیم

علائم خرابی لنت ترمز و نیاز به تعویض آن

 
فقط یک لحظه تصور کنید که پای خودتان را روی پدال ترمز فشار می دهید، ولی ترمز کار نمی کند. حالا فکر کنید که این اتفاق در زمانی بیفتد که شما در حال حرکت با سرعت بالا هستید و نمی توانید ماشین را در جایی که باید، متوقف کنید. این موارد جزء اتفاقات نادر در رانندگی هستند؛ اما اگر به علائم خرابی لنت ترمز توجه نداشته باشید و لنت ها مدت زمان زیادی به اتمام رسیده باشند و به داد آن ها نرسیده باشید، احتمال بروز چنین مشکلاتی وجود دارد. اگرچه نظرات و عقاید مختلفی برای زمان تعویض مناسب لنت ترمز وجود دارند؛ اما به طور کلی، بهترین زمان تعویض این قطعات زمانی است که متوجه علائم خرابی آن ها شده اید. از جمله علائمی که نشان می دهند دیگر وقت تعویض و خرید لنت ترمز فرا رسیده است، عبارتند از:
  • صدای ناهنجار در هنگام ترمز گرفتن: کار لنت ترمز این است که پس از فشار دادن پدال ترمز به دیسک ترمز بچسبد و در آن اصطکاک ایجاد کند. در این صورت انرژی جنبشی چرخ ها به گرما تبدیل می شوند و خودرو متوقف خواهد شد. یکی از اصلی ترین علائم خرابی لنت ترمز این است که صدای ناهنجاری را مشابه با صدای خرخر یا سوت تولید می کنند. چون ماده اصلی لنت های ترمز تمام شده اند و بخش فلزی این لنت ها روی دیسک ساییده می شوند و صدای بدی تولید می کنند.
  • کشیده شدن فرمان در حین ترمزگیری به یک سمت: زمانی که پای خودتان را روی پدال ترمز فشار می دهید، باید خیالتان از بابت ثابت ماندن فرمان راحت باشد. ولی معمولا در مواقعی که لنت تمام شده، فرمان به یک سمت کشیده می شود و کنترل خودرو سخت خواهد شد. اگر باد لاستیک ها تنظیم هستند و مشکل دیگری در سیستم جلوبندی خودرو وجود ندارد، احتمال اینکه تمام شدن لنت باعث بروز چنین مشکلی شود وجود دارد.
  • روشن شدن چراغ ترمز دستی در حین حرکت: چراغ ترمز دستی پس از اینکه ترمز دستی به سمت پایین کشیده شد، باید خاموش شود؛ اما اگر در حین حرکت متوجه شدید که چراغ ترمز دستی روشن شده است، حتما باید یک سری به لنت های ترمز جلو و عقب بزنید. چون خرابی آن ها می تواند دلیلی برای بروز این مشکل باشد.
  • افت عملکرد سیستم ترمز: سیستم ترمز باید به گونه ای عمل کند که پس از فشار دادن لنت ترمز، خودرو به سرعت متوقف شود. اگر چنین اتفاقی نمی افتد، لنت ترمز به اتمام رسیده و دیگر کیفیت اولیه را ندارد. چرا که دیگر ماده ای برای ایجاد اصطکاک در چرخ های جلویی و عقبی در لنت ها وجود ندرند.
  • عملکرد متفاوت پدال ترمز: پدال ترمز بخش مهمی از سیستم ترمز را تشکیل می دهد که عملکرد مناسب آن تاثیر مستقیمی روی کیفیت ترمزگیری دارد. اگر در حین فشار دادن پدال ترمز، احساس می کنید که پدال ترمز خیلی پایین می رود، احتمال اینکه لنت ترمز خراب و تمام شده باشد وجود دارد. حال ممکن است در حین ترمزگیری متوجه لرزش بیش از حد پدال نیز شوید که این موضوع در اکثر موارد نشان دهنده خرابی لنت ترمز می باشد.
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.