اصول طراحی زمین بازی کودک چیست؟

بهترین رو در هر حوزه ای به شما معرفی میکنیم

اصول طراحی زمین بازی کودک چیست؟

زمین بازی کودک را می توان در فضاهای مختلفی مانند پارک ها، سالن های سرپوشیده، باغچه های بزرگ و... طراحی نمود. برای طراحی و ساخت این زمین ها بایستی به اصول خاصی توجه داشته باشید.

زمین های استاندارد و مناسب، امکان انجام بازی های گروهی را برای کودکان فراهم ساخته و از تجهیزاتی با رنگ های جذاب بهره مند هستند. تجهیزات زمین های بازی باید از سطح ایمنی بالایی برخوردار بوده و آسیبی به کودک وارد نسازند.

زمین بازی کودک چیست؟
شما نیز ممکن است تصویر کنید که زمین های بازی را تنها می توان در پارک ها و فضاهای باز طراحی نمود؛ اما این زمین ها تنها محدود به پارک ها نمی شوند. گاهی زمین های بازی در سالن های سرپوشیده نیز ایجاد می شوند و دربردارنده تجهیزات و وسایل بازی متنوعی هستند.

با این تفاسیر می توان گفت هر زمینی که دربردارنده تجهیزات بازی کودکان باشد به عنوان زمین بازی کودک شناخته می شود. برای طراحی این زمین ها بایستی به شرایط کودکان و نیازمندی های آن ها توجه بسیار زیادی داشته باشید تا در نهایت فضایی کاملا ایمن و هیجان انگیز را برای آن ها فراهم سازید.



ویژگی های بارز زمین های بازی کودک
زمین های بازی و تجهیزات آن ها می توانند علاوه بر رشد جسمی به رشد مهارت های اجتماعی کودکان نیز کمک های قابل توجهی نمایند. به موجب استفاده از این تجهیزات، کودکان شما به اعتماد به نفس بالایی دست خواهند یافت؛ چرا که این زمین ها احساس استقلال را در آن ها ایجاد می کنند.

برای تحقق این موارد مهم، باید زمین های بازی از ویژگی های بارزی برخوردار باشند و در طراحی تجهیزات آن ها همچون تاب و سرسره پارکی، دقت عمل بالایی به کار گرفته شود. از مهم ترین ویژگی های یک زمین بازی جذاب به موارد زیر می توان اشاره نمود:

امکان انجام بازی های گروهی
کودکان با ورود به زمین های بازی ایده آل، می توانند به راحتی همراه با دوستان و دیگر کودکان بازی کنند. زمین های استاندارد، با طراحی اصولی شرایطی را فراهم می سازند تا کودکان شما در بازی های گروهی شرکت کرده و با رفتارهای اجتماعی آشنا شوند. همچنین بازی های گروهی، اثرات مثبت فراوانی بر تقویت مهارت های کلامی و حرکتی داشته و می توانند شرایطی ایده آل را پیش روی کودکان شما قرار دهند.

بهره مندی از رنگ هایی جذاب و زیبا
کودکان علاقه زیادی به رنگ های شاد دارند و همین امر موجب شده تا هنگام انتخاب اسباب بازی و دیگر وسایل شخصی خود به سراغ چنین رنگ هایی بروند. رنگ های شاد این قابلیت را دارند تا حس کنجکاوی را در انسان ایجاد کنند؛ بنابراین می توانند به افزایش خلاقیت های کودکان شما کمک های بسیار زیادی نمایند.

با ورود به زمین های بازی می توان شاهد اساب بازی هایی بود که از رنگ بندی شاد و جذابی برخوردار هستند. در اغلب مواقع این موضوع برای طراحی کفپوش پارکی نیز رعایت می شود تا بتوان فضایی هیجان انگیزتر را ایجاد نمود. نکته ای که باید به آن توجه زیادی شود استفاده از رنگ های کوره ای و الکترواستاتیک برای طراحی تجهیزات بازی است. این رنگ ها از مقاومت بالایی برخوردار بوده و سطح ایمنی زیادی دارند.

بکارگیری المان های طبیعی
کودکان با توجه به روحیاتی که دارند بسیار مشتاق به کشف رازهای طبیعت هستند. زندگی شهر نشینی متاسفانه چنین فضایی را برای کودکان فراهم نمی سازد تا بتوانند به راحتی به این حقایق دست یابند. زمانی که کودکان در طبیعت قرار می گیرند می توانند بیشتر با این محیط ها آشنا شده و در ادامه احترام خاصی برای آن ها قائل شوند.

استفاده از المان های طبیعی یکی از راهکارهای دست یابی به چنین شرایطی است که نباید به سادگی از کنار آن ها عبور نمود. در حال حاضر برخی تولیدکنندگان تجهیزات پارکی از این المان ها برای تولید وسایل بازی همچون تاب، سرسره، ایرهاکی و... استفاده می کنند تا کودکان را ترغیب به ماجراجویی نمایند.

بهره مندی از آب
آب مایه حیات است و موجب شادمانی انسان می شود. در فصل های گرم سال آب ها می توانند تفریحات سرگرم کننده و هیجان انگیزی را برای کودکان خلق کنند. جالب است بدانید که انجام چنین بازی هایی می توانند موجب هماهنگی چشم و دست ها شود. همچنین تفریحات آبی به کودکان شما کمک می کنند تا در بازی های گروهی شرکت کرده و لحظاتی هیجان انگیز را همراه با دوستان خود تجربه نمایند. شما می توانید در کنار این تفریحات آبی از تجهیزات بازی دیگری نیز استفاده کنید.

وجود چالش ها
هنگام طراحی زمین های بازی باید حتما به گروه سنی کودکان توجه شود. هر فرد در هر سنی که باشد نیازمندی های خاص خود دارد و زمینی می تواند مناسب و جذاب دانست که از قسمت های مجزایی برای هر رده سنی برخوردار باشد. بازی های چالشی انتخابی عالی برای زمین های بازی هستند تا کودکان بزرگ تر را به انجام بازی های گروهی و چالشی تشویق نمود. با شرکت در این بازی ها کودکان شما می توانند سطح استعدادهای خود را تقویت نمایند.

طراحی زمین بازی جذاب کودک

مهم ترین اصول طراحی زمین بازی جذاب
شما هر فضایی را می توانید برای طراحی و ساخت زمین های بازی انتخاب کنید؛ اما بهترین آن ها سالن های سرپوشیده، پارک ها و باغچه های بزرگ هستند. این مکان ها به شما امکان طراحی زمین های جذاب و اصولی را می دهند. مهم ترین اصل هایی که بایستی برای ساخت زمین های بازی کودکان به آن ها توجه کنید شامل موارد زیر می شوند.

انتخاب کفپوش مناسب
کفپوش هایی را می توان مناسب دانست که مانع از ایجاد اصطکاک هنگام دویدن کودکان شوند. همچنین این کفپوش ها بایستی از بافت نرمی برخوردار بوده و ایمنی کودکان را هنگام افتادن فراهم سازند. اگر بخواهیم اشاره ای به بهترین کفپوش های پارکی داشته باشیم می توان تاتامی، لاستیک و کفپوش های گرانولی را نام برد.

دسترسی راحت
برای طراحی اصولی زمین بازی کودک باید حتما به دسترسی راحت به وسایل و بخش های مختلف زمین توجه زیادی داشته باشید.

دیگر اصول طراحی زمین های بازی عبارتند از:

ارتفاع مناسب تجهیزات بازی
ایجاد استراحتگاه مناسب و نزدیک به زمین بازی
ایجاد فضای اختصاصی برای بازی خردسالان
نورپردازی مناسب و تامین روشنایی زمین هنگام شب
پوشاندن تاسیسات خطرناک همچون لوله های آب، سیم های برق و...
انتخاب تجهیزات کاربردی و مناسب برای هر گروه سنی

کلام آخر
زمین های بازی اشاره به فضاهایی با تجهیزات متنوع دارند که کودکان می توانند در آنجا مشغول به بازی و تفریح شوند. این زمین ها بایستی کاملا اصولی طراحی شده و ایمنی کودکان را فراهم سازند. برای انتخاب تجهیزات زمین های بازی لازم است براساس رده سنی آن ها تصمیم گرفت تا به این طریق بتوان ایمنی و نیازهای کودکان را به بهترین حالت ممکن فراهم ساخت. مهم ترین اصول طراحی زمین بازی کودک ، شامل نورپردازی مناسب، ایجاد فضاهای اختصاصی، استفاده از تجهیزات کاربردی و ارتفاع مناسب تجهیزات می شوند.

سوالات متداول
رنگ زمین های بازی کودک باید چگونه باشد؟
برای رنگ آمیزی زمین های بازی کودکان باید از رنگ های شاد استفاده شود؛ زیرا این رنگ ها موجب افزایش انرژی و نشاط کودکان خواهند شد.

المان های طبیعی کدامند؟
المان های طبیعی زمین های بازی اشاره به حوض های پر از ماهی های رنگارنگ، گل ها، درختان، سنگ ها و شن و ماسه دارند.

مهم ترین تجهیزات زمین های بازی کودک کدام ها هستند؟
این تجهیزات شامل انواع تاب و سرسره، نیمکت های پارکی، آلاچیق ها، وسایل ورزشی، الاکلنگ و... می شوند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.